ثبت نام در سیستم پرداخت به ازاء کلیک تبلیغات گستر طرحی برای حوزه های علمیه - تو را من چشم در راهم
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تو را من چشم در راهم
یکی از دغدغه های همیشگی استاد مطهری اصلاح وضعیت حوزه های علمیه بود. ایشان از نخستین کسانی است که به آسیب شناسی حوزه های علمیه پرداخت و ضمن انتقاد از اوضاع جاری حوزه ها، پیشنهادات سازنده یی نیز مطرح می کرد. یکی از این طرح ها که هنوز هم جای تامل و بازنگری دارد تخصصی کردن فقه و تقسیم کار میان فقهاست. این پیشنهاد را ایشان در مقاله اجتهاد در اسلام (کتاب بحثی درباره مرجعیت و روحانیت است) چنین توضیح می دهند؛ «مرحوم حاج شیخ عبدالکریم یزدی (اعلی الله مقامه) فرموده اند و من پیشنهاد ایشان را عرض می کنم؛ ایشان گفته بودند؛ چه لزومی دارد که مردم در همه مسائل از یک نفر تقلید کنند؟ بهتر این است که قسمت های تخصصی در فقه قرار دهند، یعنی هر دسته یی بعد از آنکه یک دوره فقه عمومی را دیدند و اطلاع پیدا کردند، تخصص خود را در یک قسمت معین قرار دهند و مردم هم در همان قسمت تخصصی از آنها تقلید کنند.

این پیشنهاد بسیار پیشنهاد خوبی است و من اضافه می کنم که احتیاج به تقسیم کار در فقه و به وجود آمدن رشته های تخصصی در فقاهت از صدسال پیش به این طرف ضرورت پیدا کرده و در وضع موجود یا باید فقهای این زمان جلو رشد و تکامل فقه را بگیرند و متوقف سازند یا به این پیشنهاد تسلیم شوند.

یک زمانی بود که فقه بسیار محدود بود. وقتی به کتب فقهیه قبل از شیخ طوسی مراجعه می کنیم، می بینیم چقدر کوچک و محدود است. شیخ طوسی با نوشتن کتابی به نام «مبسوط» فقه را وارد مرحله جدیدی کرد و توسعه داد، و همچنین دوره به دوره در اثر مساعی علما و فقها و وارد شدن مسائل جدید و تحقیقات جدید، بر حجم فقه افزود شد تا آنجا که حدود صد سال پیش که صاحب جواهر موفق شد یک دوره فقه بنویسد، به زحمت توانست این کار را انجام دهد. بعد از صاحب جواهر مبانی فقهی جدیدی به وسیله شیخ مرتضی انصاری (اعلی الله مقامه) پی ریزی شد که نمونه اش کتاب مکاسب و کتاب «طهارت» آن مرحوم است. بعد از ایشان در مخیله کسی هم خطور نمی کند که یک دوره فقه با این شرح و تحقیق تالیف یا تدریس کند.
....
ممکن است سوال شود چه عاملی باعث شد استاد مطهری اینچنین باز بیندیشد و حوزه ها را در مدار نقد علمی و عملی قرار دهد. باید گفت؛ 1- مطهری در حوزه ها تحصیل کرده بود ولی در قالب حوزه ها نمانده بود. 2- مطهری سری به دنیای بیرون داشت و مکاتب و فلسفه های رایج را تا می توانست درنوردید.

3- نگاه مطهری به دین یک نگاه عقلگرایانه بود. او نسبت به پیرایه هایی که به دین بسته بودند، رنج می برد و از دستگاه و سازمان روحانیت انتقاد داشت. و نیز از روشنفکران دین نشناخته و روحانیون زمان نشناخته در رنج بود.

4- مهم ترین ویژگی استاد مطهری استقبال علمی از شبهاتی است که بر دین وارد می شد. هیچ گاه کسی را تکفیر نمی کرد و بر کسی خشم نمی ورزید و هیچ گاه علیه کسانی که مکتب الحاد را ترویج می کردند، فتوای تکفیر صادر نکرد. در جواب آنان روش رئالیسم را نگاشت. شاید نخستین عالمی که در این سده اخیر حقوق طبیعی انسان و حقوق بشر را مطرح کرد این عالم نامدار بود. دریغ و درد اینکه راهش تداوم نیافت.
لینک منبع

  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 88/2/13ساعت  1:1 عصر  توسط زهرا 
      نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    دانلود آثار صوتی دکتر علی شریعتی
    دکتر شریعتی
    پروژه بسیار جالب یک دانشجو!!
    اطلاعات نیویورکی ها درباره ایران
    عذرخواهی شیخ حسین انصاریان از مردم
    توصیه علی مطهری به حداد عادل
    فقط خود کار قرمز نیست این جا
    مجید انصاری در گفتگو با جام جم
    گفتگوی میرحسین موسوی باسایت کلمه پیرامون مسایل مهم کشور
    متن کامل سخنرانی امام خمینی (ره) در بهشت زهرا
    مسئولین دیوانه اند یا عاشق؟!
    پیام تسلیت خاتمی و هاشمی بمناسبت شهادت استاد
    اتهام حرمت شکنی و واکنش مهندس موسوی
    اتفاقی بیسابقه در طنز رامبدجوان :
    سخن بیل گیتس
    [همه عناوین(82)][عناوین آرشیوشده]